<آشنایی با نیروهای ویژه تیپ 65
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آشنایی با نیروهای ویژه تیپ 65
نوشته شده در 17 / 12 / 1394
بازدید : 1137
نویسنده : کامران وزیری

یران همواره به رشادت تکاوران و نیروهای ویژه خود می بالد. افتخار نیروهای ویژه ارتش، شهید سرلشگر حسن آبشناسان است. این شهید در طی سالهای 1339 تا 1356، بسیاری از دوره های کماندویی، چتر بازی، جنگ های نامنظم، تاکتیک های حمله با حداقل نفرات، نفوذ به خاک دشمن و... را در داخل و خارج کشور طی کرده و همگی را موفقیت پشت سر گذرانده بود. پس از شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق وی در مقام فرماندهی یک تیپ کامل از نیروهای نوهد، نامه ای برای صدام فرستاد. مضمون این نامه اینچنین بود: اگر صدام حسین ژنرال است و فنون نظامی را خوب می داند و خود را بهترین نظریه پرداز نظامی می داند، پس به راحتی می تواند به زبان نظامی تکلم کند. شما می توانید با تمام قوا و هر طرح ریزی و نقشه ای که می پسندید، در دشت عباس با من و دیگر همرزمان چریکم به نبرد بپردازید. این موضع یک فرمانده ارتش و مرد جنگ آور است، نه اینکه با بمب افکن های خود مردم بی دفاع را در منازل و شهرها به خاک و خون بکشید.

زبده ترین نیروهای ویژه جهان/ کلاه سبزهای

در پاسخ به نامه شهید حسن آبشناسان، صدام ژنرال قادر عبدالحمید را با نیروهای بسیاری راهی دشت عباس کرد. ژنرال قادر عبدالحمید بسیار مورد تائید صدام بود و این ژنرال عراقی چند سال قبل از این ماجرا، در مسابقات کوهنوردی ارتش های جهان در اسکاتلند با حسن آبشناسان روبرو شده بود. در آن مسابقه ایران به رتبه اول دست پیدا کرده و عراق در رتبه هفتم ایستاد. حال پس از گذشت چند سال از آن ماجرا، این دو فرمانده نظامی در میدان نبرد رودروی یکدیگر قرار گرفتند. قادر عبدلحمید و لشگر تحت فرمانش پس از نبردی سخت و طولانی در دشت عباس شکست خورده و این ژنرال عراقی به دست تکاوران ایرانی اسیر شد. سرلشگر حسن آبشناسان در تاریخ 8/7/64 در جبه غرب و با گلوله مستقیم نیروهای بعثی به درجه رفیع شهادت رسید. این شهید بزرگوار با لقب شیر صحرا افتخار نیروهای نوهد است.
تاریخچه شکل گیری نیروهای نوهد به پیش از انقلاب بازمیگردد. در سال 1338 تیپ ویژه هوابرد با شماره 23 به نام (تیپ نیروهای مخصوص) در قالب 5 گردان عملیاتی، یک گردان پشتیبانی، یک دسته مخابرات و گروهان قرارگاه و آموزشگاه جنگ های نامنظم تشکیل شد. در سال 1349 نام این تیپ به تیپ 23 نیروهای ویژه هوابرد تغییر یافت. در سال 1350 نیز دو یگان دیگر با نام های (رهایی گروگان) و (عملیات روانی) به ساختار تیپ 23 اضافه شد. پس از شروع جنگ ایران و عراق، ماموریت های بسیاری به دست این نیروها انجام شد و تکاوران نوهد در بسیاری از عملیات های دیگر مانند بیت المقدس و کربلای 5 در کنار دیگر رزمندگان به نبرد پرداختند. بسیاری از عملیات های نوهد چه در زمان حال و چه در گذشته به صورت مخفیانه بوده است و اطلاعات چندانی از آنها وجود ندارد. در زمان جنگ ایران و عراق، اکثر ماموریت های این نیروها در خارج از خاک ایران انجام می گرفت و کمتر پیش می آمد تا این نیروها در نبردهای کلاسیک شرکت کنند.
تکاوران نوهد مستقر در پایگاه مرکزی کردستان بارها با نیروهای مجاهدین خلق و کومله درگیر شده و مانع از فعالیت های تروریستی آنان شدند. پس از پایان جنگ تحمیلی، نیاز به حضور یک نیروی ویژه قدرتمند در ایران به شدت احساس می شد. بنابراین با دستور مقام معظم رهبری در سال 1370 تیپ 65 از لشکر 23 جدا شده و به صورت مستقل درآمد. نام این تیپ پس از جدایی به نام (تیپ 65 نیروهای هوابرد) درآمد. در سال 1371 این نیروها به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کردند. از مهمترین مانورهای این تیپ می توان به مانور تهران اشاره کرد که در آن تکاوران نوهد باید در زمانی مشخص، مکان های از پیش تعیین شده مانند کلانتری ها، ادارات، برخی ارگانها و حتی سازمان رادیو و تلویزیون را به تسخیر خود در می آوردند. این مانور به فرماندهی شهید صیاد شیرازی برگزار شد و این نیروها موفق به تسخیر این نقاط حساس در زمانی کمتر از موعد مقرر شدند. نیروهای نوهد تا سال 1374 وظیفه مقابله با موارد گروگانگیری را برعهده داشتند و با انسجام نیروهای "N.O.P.O" در این سال، این وظیفه در اتفاقات شهری به این گروه واگذار شد. شایان ذکر است که تعدادی از نیروهای بازنشسته نوهد در آموزش نیروهای NOPO همکاری داشتند.
نیروهای ویژه تیپ نوهد جزء نادرترین تکاوران جهان هستند که آموزش های بسیار متنوعی را پشت سر می گذارند و در بسیاری از زمینه ها وارد عمل شده و توانایی درگیری را دارند. عمده ترین آموزهای این تیپ عبارت هستند از: دوره های تخصصی الکترونیک و مخابرات، دوره های چتر بازی، ورزش های رزمی، رنجری و تکاوری، دوره های سقوط آزاد، رهایی گروگان، تروریست و ضد تروریست، درگیریهای درون شهری، دوره های کوهستان، جنگ های نامنظم، دوره های پاراموتور و پاراگلایدر، دافوس، جنگهای چریکی، دوره های غواصی و نجات غریق، بهداری و عملیات های روانی، خنثی سازی بمب و جلوگیری از اغتشاشات.
تیپ نوهد به عنوان یک نیروی عملیاتی ویژه، در بسیاری از عملیات ها تخصص داشته و توانایی های بسیاری در انجام ماموریت های خارج کشور نیز دارد. استاندارد آموزش و کیفیت کار تیپ نوهد با بهترین استانداردهای جهانی همخوانی داشته و توانایی انجام عملیات در تمام شرایط آب و هوایی و جغرافیایی را دارا هستند. در سال 1393 تعدادی از کلاه سبزها برای حفاظت از کشتی های تجاری و باری از دست دزدان دریایی، وارد خلیج عدن شده و به انجام ماموریت پرداختند. به بیان بسیاری از نویسندگان علوم نظامی و متخصصان مطرح جهان، تیپ نوهد جزء 10 نیروی ویژه برتر جهان و حتی بهترین آنهاست.

زبده ترین نیروهای ویژه جهان/ کلاه سبزهای
زبده ترین نیروهای ویژه جهان/ کلاه سبزهای
زبده ترین نیروهای ویژه جهان/ کلاه سبزهای
زبده ترین نیروهای ویژه جهان/ کلاه سبزهای
زبده ترین نیروهای ویژه جهان/ کلاه سبزهای
زبده ترین نیروهای ویژه جهان/ کلاه سبزهای
زبده ترین نیروهای ویژه جهان/ کلاه سبزهای
زبده ترین نیروهای ویژه جهان/ کلاه سبزهای

دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68

:: موضوعات مرتبط: نظامی , تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: ارتش مقتدر , نیروی زمینی قهرمان , لشگر 23 تکاور , تیپ65 نوهد , خط شکنان ,



مطالب مرتبط با این پست
.
ویژگی‌های سامانه جهت‌یاب شنود DDF
برگی از خاطرات حماسه
پسرانی که ما را یاد پدرانشان می اندازند/عکس
حر عاملی حزب الله کیست؟ + عکس
«لشکر خوبان» روایت خوب و نگارش بسیار ممتازى دارد
جزئیات طرح ناو آموزشی خلیج فارس
آمادگي ايران براي ساماندهي و تجهيز نيروي دريايي ناميبيا
امنیت پایدار دریاها مدیون نیروی دریایی ارتش ایران است
ادای احترام نظامی روحانی + عکس
پیچیده ترین عملیات هوایی دنیا
به جرم نماز خواندن در آمریکا از نیروی هوایی اخراج شد
مقابله ناوگروه ارتش با دزدان دریایی در ربایش و انهدام کشتی تجاری ایرانی
فرمانده نیروی دریایی ارتش نامیبیا از ناوشکن جماران بازدید کرد
پهبادی تهاجمی با قابلیت حمل موشک و بمب
شکار عقاب جاسوس اسرائیلی در لبنان +تصاویر
کبراهای زهرآگین ایران؛ چابکتر و قوی تر
ایران ؛ شانزدهمین ارتش قدرتمند جهان
مذاکرات موشکی ایران و روسیه در تهران/ S300 جزو تحریم‌ها نیست
ایران و آمریکا در گذر تاریخ
تحریم‌ها بر نیروی هوایی ایران هیچ تأثیری نداشته است.
اولین بیعت کننده با امیرالمؤمنین(ع) چه کسی بود/ پشت پرده به رسمیت شناختن شیعه از سوی الازهر
عکسی کمتر دیده شده از مظفرالدین‌شاه
نیروی دریایی ارتش ایران پیشرفت قابل توجهی داشته است
به احترام سروهای سرخ‌بال سراوان، خبر دار!
نحوه کشف رازهای الواح هخامنشی مشخص شد



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: